Så var det igjen tid for fenomenet “Buss for bane”. Fra og med i dag 22. juni er linje 5 stengt mellom Vestli og Tøyen. Trafikanten kan fortelle oss at årsaken er:

Årsaken til stengingen har sammenheng med det store arbeidet som utføres i området.
Ulvenveien skal reetableres som en lokalvei, noe som vil gi en direkte forbindelse mellom Løren og Ulven. Ulvenveien vil krysse T-banen på ei bru over dagens stasjonsområde. I denne sammenheng skal Økern T-banestasjon bygges om og oppgraderes betydelig.

Det skal bygges nye ramper og trapper opp til bussholdeplassen på “ny” Ulvenvei. Bussholdeplassen legges rett over T-banesporet, på den nye brua. Deler av perrongen vil bli skiftet ut, da det skal legges rør for vannbåren varme på perrongen for å kunne smelte snø og is. Trapper og ramper mot Økernsentret skal oppgraderes.

og

Dette har sammenheng med at flere av stasjonene langs Grorudbanen i denne perioden skal oppgraderes og moderniseres.

Dette er jo forsåvidt flott. Oppgradering og modernisering av stasjoner er en god ting. Jeg antar vi skal få bedre fasiliteter som nevnt over og sånne fancy sanntids-displayer som viser når t-banen kommer. Det er praktisk.

Selve buss for bane-konseptet derimot, er jeg ikke noen stor tilhenger av. Her er min historie første dag til jobb.

Jeg hadde planlagt å ta buss 5B fra Grorud T som det står i rutetabellen for 5B og 5C klokka 08:37. Jeg gikk derfor til Grorud T. Jeg var ikke den eneste der (ennå), men det var lite folk, færre enn forventet selv om vel det verste morgenrushet var over.

Mens jeg sto der og ventet på nedtellingen for 5B på sanntids-displayet, kom 31-bussen. Endel folk gikk på, og jeg må innrømme at jeg var fristet til å hoppe på jeg også. Jeg slo det fra meg, for jeg skulle jo være positivt innstilt til buss for bane. Dessuten bruker den heeelt sikkert lenger tid, ettersom den kjører innom en haug med holdeplasser og i tillegg tar omveien om Tosenhagen. Etter jeg nå sjekket tabellen, vet jeg at den bruker 31 minutter.

Så 31-bussen kjørte uten meg, og.. plutselig sto jeg der, helt alene. Hva skjedde? Hvor ble det av alle sammen? På sanntids-displayet som oppdaterte seg så fint, hadde nedtellingen blitt ferdig, men det var ingen buss å se. Det viste seg, etter en henvendelse til noen informasjonsmennesker at 5B går fra en annen holdeplass, og slett ikke Grorud T! De kunne jo ikke stoppe her fikk jeg beskjed om, det ville bare bli kaos. Det stemmer sikkert også, men da er det et par ting de burde gjort annerledes, f.eks. å 1) Ikke skrive Grorud T i tabellen, 2) Ikke telle ned i sanntid på feil holdeplass!

Uansett, jeg tuslet videre i retningen “der borte” som var det mest detaljerte personen jeg spurte klarte å fortelle meg om den riktige holdeplassen. Siden nedtellingen for 08:37-bussen nå var over, rakk jeg den jo selvsagt ikke, men jeg fant hvertfall denne bortgjemte og midlertidige holdeplassen ca 100-150 meter bortenfor. Neste gang vet jeg hvor jeg skal gå, med mindre de flytter den igjen.

Som nevnt kjører #Ruter to forskjellige busser, med litt forskjellig rute etter Ammerud i retningen fra sentrum. 5B går til Romsås og 5C går til Vestli. 5C har sin Grorud-stopp i Grorudkrysset i følge tabellen. Grorudkrysset visste jeg jo hvor var, så jeg gikk dit og sjekket når 5C skulle gå, hvis den gikk derfra da. Det gjorde den! Klokka 08:43. Det var jo bra timing – hvert øyeblikk kunne jeg endelig komme meg avgårde!

Øyeblikket gikk, og så gikk det noen fler øyeblikk, og først etter 4 minutter med øyeblikk, kom bussen, forsinket til 08:47. Ikke det verste jeg har vært borti, men å tape 4 minutter på en ti-minutters rute er jo ganske mye. Ikke var bussen full heller, jeg fikk til og med sitteplass. Det var relativt lite kø bortsett fra siste bakken ned mot Tøyen, men diesel-lukta var med oss hele veien.

Etter å ha ruslet ned til t-banen igjen, for å komme meg videre til Jernbanetorget, tok jeg første t-bane videre og ankom kontoret 09:28, en time senere og 20 minutter senere enn normalt.

Det er en viss fare for at jeg kommer til å prioritere 31-bussen direkte til byen, evt. 66-bussen ned til togstasjonen for så å reise inn til Oslo S med NSB.